DijetaAjurvedski saveti za smanjenje telesne težine bitno se razlikuju od uobičajenih dijeta zato što, pre svega, čuvaju naše zdravlje, pa tek onda liniju – i to na duge staze

Mnogo poslovnih obaveza i brz način života doveli su do toga da, sa jedne strane, sve više jedemo nezdravu hranu koja se brzo priprema, dok sa druge imamo sve manje vremena za kontakt sa prirodom i redovnu fizičku aktivnost. Posledica navedenih okolnosti je masovna pojava gojaznosti koja u celom svetu predstavlja izuzetno veliki, pre svega zdravstveni, a zatim i estetski problem.

Sa svih strana nam se nude različiti tretmani za mršavljenje. Neki od njih su ekstremni i podrazumevaju hirurške intervencije, neki su u vidu raznih dijeta koje najčešće oštećuju naš organizam, nude nam se i skupi kozmetički paketi i iscrpljujući treninzi. Veoma je malo programa koji su bezbedni i kreirani po našoj meri, a koji nam pri tome omogućavaju da se postepeno oslobodimo viška kilograma i dugoročno održimo idealnu telesnu težinu.

Mahariši ajurveda nam predlaže nekoliko osnovnih laganih preporuka koji, dugoročno gledano, mogu da dovedu do postizanja idealne telesne težine, bez obzira na uzroke koji su doveli do gojaznosti. Oni su jednostavni za primenu i apsolutno svako ko želi može da ih uklopi u svoje svakodnevne aktivnosti. Ovi postupci predstavljaju osnovu svakog tretmana, a on se kasnije, za svaku osobu posebno, nakon ajurvedskog pregleda a u skladu sa postojećom neravnotežom u fiziologiji, specifično nadograđuje.

Jutro

Ustanite pre 6h. Obujte udobne patike i prošetajte 30 minuta. Uzmite lagani doručak između 7 i 8h.

Podne

Neka glavni i najobilniji obrok u toku dana bude ručak. Upriličite ga u periodu od 12-13:30h, jer je tada naša vatra varenja najsnažnija. U skladu sa tim, obezbedite dovoljno vremena kako bi ručak adekvatno pripremili i konzumirali. Ukoliko se u vreme ručka nalazite na radnom mestu, pripremite svoj obrok kod kuće i ponesite ga u termosu.

Nekima će možda ova preporuka izgledati prekomplikovano, ali ako zaista rešimo da se jednom zauvek oslobodimo viška kilograma i budemo zdravi potrebno je da uložimo odgovarajući trud i obezbedimo sve potrebne uslove. Svako preskakanje ili odlaganje obroka će samo zbunjivati naš organizam i značajno će otežati gubitak telesne težine.

Žudnja za hranom

Ručak bi trebalo da se sastoji od raznovrsne, kuvane hrane, koja u sebi sadrži svih 6 ukusa (slano, slatko, kiselo, ljuto, gorko i oporo). Veoma je važno da istaknemo značaj tople hrane, jer se ona mnogo lakše vari, a nakon varenja je organizam bolje iskoristi. Hladna hrana negativno utiče na našu vatru varenja i usporava celokupan proces koji se odvija u našem digestivnom traktu. Posledica konzumiranja hladne hrane će dovesti do toga da se, usled slabog varenja, ama (naziv za toksine u ajurvedi), nagomilava u organizmu i taloži u svim našim kanalima (od krvnih sudova, preko nerava i energetskih kanala…) ograničavajući pritom njihovu prohodnost. Posledica svega pomenutog je, između ostalog, i porast telesne težine.

Kod neuravnoteženih dijeta, koje su ograničene na nekoliko vrsta namirnica, veoma često dolazi do pojačane žudnje za određenom hranom i upravo je ova činjenica jedan od glavnih razloga koji dovodi do toga da brojni pokušaji primene takvih preporuka budu kratkotrajni i bez uspeha. Zato je neophodno da konzumiramo raznovrsnu hranu i na taj način zadovoljimo sve svoje potrebe.

Dijete koje podrazumevaju prevashodno konzumiranje ugljenih hidrata, ili proteina, ili masti su veoma štetne po naše zdravlje i ukoliko se primenjuju tokom dužeg vremenskog perioda, čak i kada dovedu do gubitka određenog broja kilograma, na žalost, u najvećem broju slučajeva mogu dovesti do pothranjenosti naših tkiva, a to, razume se, predstavlja urušavanje našeg zdravlja.

Pothranjena tkiva zatim, naravno, našem mozgu šalju signale gladi i mi ili unosimo dodatnu količinu tih namirnica i ulazimo u „začarani krug” ili trpimo glad i mučimo se. U pojedinim situacijama, čak i kada unesemo hranu, posledica signala koje šalju pothranjena tkiva je uporan osećaj gladi koji ne prestaje, ili se javlja veoma brzo nakon obroka. Mi tada nismo ni svesni toga da je našem organizmu, umesto obilnog ugljenohidratnog, proteinskog, ili obroka bogatog mastima, kojima se autori nekih dijeta diče, zapravo potrebna supica od zelenog povrća i mahunarki.

Veče

Kada sebi obezbedimo raznovrstan i izbalansiran ručak, značajno doprinosimo i tome da uveče ne osećamo intenzivno glad i možemo se zadovoljiti laganom večerom. To podrazumeva, pre svega, da se večera sastoji od hrane koja se lako vari. Ovo je jedna od najznačajnijih činjenica kada su dobro zdravlje i gubitak telesne težine u pitanju. Prema Mahariši ajurvedi, vatra varenja, kako dan odmiče, prirodno slabi i organizam se, u skladu sa ciklusima prirode, priprema za noćni odmor i detoksikaciju. Nemoguće je prenaglasiti koliko je štetno da se u večernjim satima opteretimo velikom količinom i za varenje teškom hranom.

Idealno je da nam večera bude do 18h, najkasnije do 18:30. To će obezbediti da se varenje hrane u digestivnom traktu završi do 22h i da, u već dobro poznatom pita periodu od 22h do 2h posle ponoći, organizam „svari” sve toksine koji su posledica metaboličkih procesa iz prethodnog dana i na taj način adekvatno obavi svoju dnevnu detoksikaciju.

U skladu sa pomenutim procesima, važno je da još jednom naglasimo da naš organizam u večernjim stima jednostavno nema kapacitet da se adekvatno bori sa teškim obrokom, ne može adekvatno ni da obradi hranu, ni da je iskoristi, što dovodi do pojačanog stvaranja i nagomilavanja toksina i porasta telesne težine.

Velikom broju ljudi je zbog poslovnih obaveza zapravo najteže da se usklade sa ovom preporukom, bez koje, bez obzira na druge postupke i aktivnosti koje primenjujemo, nema zdravog mršavljenja i uravnoteženog metabolizma.

Idealan obrok u večernjim časovima bi trebalo da čini vegetarijanska, topla, lagana i tečna hrana. Ukoliko je potrebno da skinemo veću količinu kilograma, glavno jelo bi trebalo da bude bistra supa ili žitarice skuvane na vodi (pirinač, kinoa, kus-kus, ječam…) ili povrće bareno na pari, pečeno u rerni ili kratko prodinstano na maloj količini kvalitetnog ulja.

U situacijama kada ne možete da odolite potrebi za desertom, potrudite se da on bude sačinjen od kuvanog voća i eventualno zaslađen malom količinom organskog šećera.

Potrudite se da u večernjim satima u potpunosti izbegnete: sir, jogurt, teške deserte, crveno vino, hladnu hranu, industrijski obrađenu hranu ili ostatke od prethodnog obroka. Potrudite se i da smanjite unošenje pilećeg mesa i ribe.

Nakon večere prošetajte lagano 30-ak minuta.

Vruća voda

Tokom dana često pijuckajte toplu vodu. Više puta smo spominjali značaj ovog postupka u procesu detoksikacije organizma, ali je potrebno naglasiti da svakodnevno i redovno poštovanje ove preporuke, ukoliko se dovoljno dugo primenjuje, zaista može dovesti do zapanjujuće pozitivnih rezultata, kada je mršavljenje u pitanju. Pozitivno iskustvo velikog broja pacijenata sa kojima sam radila mi je to mnogo puta potvrdilo. Ono što nam je potrebno za primenu ove preporuke su termos pun tople vode koju smo 10 minuta kuvali i dobra volja. Pijuckanje tople vode između obroka će pročistiti ceo organizam i omogućiti da se višak masnih naslaga lakše izbaci iz njega, ali će istovremeno i umanjiti želju za konzumiranjem hrane koja se može javiti tokom procesa mršavljenja.

Sveža hrana

Trebalo bi da se trudimo da uvek jedemo sveže spremljenu hranu i da izbegavamo ostatke od prethodnih obroka. Prema Mahariši ajurvedi, hrana koja je stajala u frižideru nakon pripreme izgubila je veliki deo svoje životne svežine i mnogo je teža za varenje.

Fizička aktivnost

Bez adekvatne fizičke aktivnosti nema zdravog i kvalitetnog mršavljenja. Redovno vežbanje je najbolje oružje koje možemo koristiti i preventivno i u borbi protiv različitih bolesti. Najvažnija preporuka kada je ovaj segment u pitanju je da učestalost i intenzitet fizičke aktivnosti uvek moraju biti u skladu sa našim trenutnim zdravstvenim stanjem i fizičkom spremnošću, i naravno, u skladu sa našom konstitucijom. Jedino u tom slučaju ono je lekovito za nas. Ukoliko je preintenzivno, može ozbiljno narušiti naše zdravlje.

Vežbanje doprinosi poboljšanju našeg varenja, balansira naš metabolizam, stimuliše eliminaciju štetnih produkata iz našeg organizma. Zahvaljujući tome, naš ten će biti lepši, telo zategnutije, snaga veća i naša telesna težina će polako, ali sigurno ići ka idealnoj. Osim fizičkih benefita, redovna i adekvatna fizička aktivnost balansira i unapređuje i naše psihičko i emotivno stanje i doprinosi poboljšanju našeg raspoloženja, vedrini duha, entuzijazmu…

Minimum fizičke aktivnosti koji bi svako od nas trebalo da priušti sebi je 30 do 60 minuta šetnje svakodnevno.

Jedini način da se kilograma rešimo na siguran i zdrav način je da se, pre svega, uskladimo sami sa sobom, sa prirodom koja nas okružuje i njenim ciklusima. Tek nakon toga, primenom adekvatnih preporuka u vezi sa načinom ishrane i fizičkom aktivnošću, koje su u potpunosti usklađene sa našim trenutnim statusom i našom konstitucijom, možemo postepeno da se oslobađamo viška kilograma i težimo, ne samo dobrom izgledu, već i savršenom zdravlju.

Posebne preporuke

U 1,5-2l vode, koja je deset minuta ključala, dodajte po četvrtinu kašičice semena komorača, kumina i korijandera i komadić svežeg đumbira. Nakon par minuta procedite, sipajte u termos i pijuckajte topao napitak u toku dana.

Kad god ste u prilici, priuštite sebi masažu. Nabavite čisto organsko eterično ulje limuna i zamolite masera da 3-5 kapi doda u bazno ulje koje će tokom tretmana utrošiti. Idealno bi bilo da praktikujete pravu ajurvedsku masažu.

Praktikujte neku od metoda relaksacije: jogu, transcendentalnu meditaciju ili neku drugu tehniku ili metodu koja je vama bliska, kako biste smanjili evntualnu nervozu koja se u nekim slučajevima može javiti tokom dijete, usled smanjenog unosa hrane.

Ukoliko nemate izraženu pita neravnotežu, preporučuje se da svakog jutra popijete šolju mlake vode u kojoj ste razmutili kafenu kašiku meda i limuna. Ovo će dodatno stimulisati izbacivanje toksina iz organizma.

Nabavite čisto organsko eterično ulje nane i nosite ga sa sobom. Kad osetite glad, stavite kap dve u šake i par puta duboko udahnite. Ovo će pomoći da se intenzivan osećaj gladi ublaži.

Osobama koje imaju veliki višak kilograma, često se savetuje da sebi priušte dodatnu podršku u vidu psihoterapije, koja će im pomoći da, sa jedne strane, osveste razloge koji su doveli do pojave gojaznosti, a sa druge strane lakše i efikasnije prođu kroz program mršavljenja.

Predlog za zdrav ručak

U toku noći, na tihoj vatri, ako je moguće u zemljanoj posudi, skuvajte jednaku količinu ječma i sočiva. Kombinacija ovih namirnica značajno stimuliše topljenje masnih naslaga. Ujutro, na maslinovom ulju, propržite malo kumina, korijandera, kurkume, crnog bibera, svežeg đumbira… izaberite od navedenih začina ono što vama prija i budite kreativni u kombinovanju. Sipajte sve zajedno u termos sa širokim otvorom i ponesite na posao. Ručak možete upotpuniti sa nekoliko raženih krekera i malo svežeg voća.

dr Gordana Marković Petrović

O autoru

Mr sci. med dr Gordana Marković Petrović je magistar medicinskih nauka i specijalista socijalne medicine.

Završila je kompletnu postdiplomsku edukaciju iz Mahariši ajurvede koju su zajedno organizovaliMaharishi College for Perfect Healthiz Holandije i Udruženje za Ajurvedu SrbijeMaharišijev koledž za savršeno zdravlje. Takođe, završila je i naprednu edukaciju u Holandiji i stekla titulu lekara Mahariši ajurvede.

Predsednica je Sekcije za Ajurvedsku medicinu UAS. Pored velikog iskustva u radu sa pacijentima, angažovana je i kao predavač iz oblasti Ajurvedske medicine, u okviru edukacija koje se organizuju za lekare i druge zdravstvene profesionalce. Kreator je brojnih kurseva iz oblasti tradicionalne medicine i Mahariši ajurvede za zdravstvene radnike.

Iza sebe ima više od deset godina iskustva u radu sa pacijentima, a tokom tog perioda dodatno se edukovala u oblasti geštalt psihoterapije i različitih metoda tradicionalne medicine, kao što su akupunktura, reiki i rekonekcija. Redovno piše za Treće oko.

Za dodatne informacije, možete joj se obratiti putem mejla: ajurveda999@gmail.com