Dejvid Bouvi – čovek sa hiljadu lica – alter-ega

Dejvid Bouvi – čovek sa hiljadu lica – alter-ega

Dejvid Bouvi je slagalicu svog stvaralaštva popunio poslednjim delićem koji je nedostajaopesmom “Lazarus” koja govori o umiranju i pomalo bizarnim spotom koji ide uz nju. Manje je poznato da je Bouvi bio fasciniran nacizmom i Hitlerom. Pevač i multimedijalni umetnik je, po svemu sudeći, bio zainteresovan i za gnostička učenja, kabalu i tibetanski budizam, u različitim fazama “odrastanja”

 

Dejvid Bouvi je otišao sa ovoga sveta kako to još niko nije uradio: završivši predstavu. Novi album “Blackstar” izašao je 8. januara, na njegov 69. rođendan, kada je premijerno predstavljen i spot za pesmuLazarus, gde je Bouvi na samrtnoj postelji. Umro je 10. januara: umetničko delo postalo je potpuno samim činom smrti u pravom životu.

LazarusiBlackstar(Blackstarje i naziv albuma) prepuni su simbolike i čudnih i mračnih prizora, koji su, naravno, mnoge nagnali na analizu iobjašnjavanješta je Bouvi hteo da kaže? Da li je bio deo neke belosvetske zavere? Da li je bio okultista, nacista, budista? Da li je omalovažavao Hrista sablasnim slikama strašila na raspećima? Zašto u oba spota nosi povoje preko očiju, a na povojimalažneoči dugmad? Zašto peva:Na dan egzekucije, samo će žene klečati i smejati se?

Iako je mnogo toga jasnije sada, kada se znalo da je u vreme snimanja bio svestan da umire (prethodnih 18 meseci bolovao je od raka), neka pitanja ostaju i verovatno će ostati nerazjašnjena. Možda zato što i ne treba da nam budu jasna…. simboli govore nečemu drugom u nama, a nesvesti…

Tumačenje ipak nije potrebno

Analizom videa zaBlackstarbavili su se na internetu čim je objavljen u novembru. Izvesni Kajl B. Stif tada je podsetio da se na početku videa pojavljuje žena sa repom, koja otkriva mrtvog astronauta. Ovo bi, po Stifu, ukazivalo na popularnu teoriju da su vanzemaljci Elohimi ili Anunaki osnovali čovečanstvo, ukrštajući se sa primitivnim majmuno-ljudima. Ništa čudno, s obzirom da je Bouvi poznat po svojim alter-ego likovima sa kojima je nastupao. Jedan od njih je i Zigi Stardast koji je došao sa zvezda, a tu je i Major Tom (Mejdžor Tom), fiktivni astronaut pomenut u pesmama Space Oddity“, Ashes to Ashes“, i Hallo Spaceboy“. Bouvijeva interpretacija lika evoulirala je tokom karijere, da bi u nekom trenutku postao simbol njega samog. Da li je ovo znak da je Major Tom ipak mrtav? pitao se Stif, jer u trenutku kada je pisao svoje komentare nije imao poslednji deo slagaliceda je Dejvid Bouvi već umirao…

Klif traži gnostičke reference u likovima koji se prikazuju u ovom kratkom filmu, prepoznajući u jednom trenutku Boga Starog zaveta koji je, po gnosticima, bio demonski bog.

U spotu za "Blekstar" drži nešto što liči na svetu knjigu – sa crnim pentagramom na koricama

U spotu za “Blekstar” drži nešto što liči na svetu knjigu – sa crnim pentagramom na koricama

Zašto ljudi igraju u nekom čudnom ritmu, tresući se? Zašto Bouvi u rukama drži neku vrstu svete knjige, sa crnom zvezdom pentagramom na koricama? Da li se podsmeva hrišćanstvu ili nečemu drugom? I šta znači uopštecrna zvezda? Ideja o crnom Suncu ima različita tumačenja u različitim kulturama, međutim, Klifu je zanimljiv alhemijski pristup: „U alhemijii mnoštvo ilustracija predstavlja Sunce u različitim bojama. Ovo odgovara različitim fazama razbijanja materije u eksperimentima, ili može korenspondirati sa različitim fazama ljudskog bića dok se razvija kroz život. U alhemiji,crno Sunceje proces zacrnjenja kroz koji nešto prolazi, možda kroz spaljivanje ili, u slučaju ljudskog bićakroz patnju. Ovde je Klif očigledno bio na dobrom tragu, jer ovozemaljsko bitisanje Dejvida Bouvija bližilo se kraju. Navedeno je tu još mnoštvo mogućih tumačenja simbola, ali da li je sve to uopšte bilo potrebno?

U intervjuu koji je reditelj spotovaLazarusiBlackstarDžon Renk dao u novembru prošle godine postaje jasno da su stvari mnogo prizemnije nego što bi to moglo izgledati pasioniranom tragaču za značenjem i simbolikom. Mnoge je pentagram asocirao simboliku čuvenog ezoteriste Alistera Krolija, koga su smatralicrnim magom. Međutim, zaboravlja se da ovaj simbol nije on izmislio, on kao takav postoji milenijumima. Renk kaže:Pa, ja sam veliki ljubitelj Krolija, uvek sam bio. …Mislim da je u velikoj meri pogrešno shvaćen. Bio je dobar momak, ali on je predstavljen kao zao čovek, a on to nije bio. Novinar je upitao da li su Renk i Bouvi ikada razgovarali o Alisteru Krouliju?Pomalo. Postoji jedna stvarDejvid je izuzatno načitan čovek, znaš? On je zaista sjajan. Njegova dubina referenci je ponor. On zna sve, on je naišao na sve. I posle radi ono što radio tako dugo, on je još uvek izuzetno radoznao, enormno kreativan na pravi način.

U procesu kreacije spota učestvovao je Bouvi, dajući svoje sugestije.Kada smo pričali o tome tome kada ovaj video izaći i da će biti intervjua i sličnih ….nja, Dejvid je rekao:Mislim da je važna jedna stvar: da se ne ide u bilo kakvo nagađanje ili analiziranje šta znače ove slike, jer su one između tebe i mene.

Možda nije bitno odakle to dolazi, već je važno kuda ide? Postoji ideja o vrsti ljudi koji analiziraju simbole i traže veze, kao i teoretičari zavere. Pojedinačne tačke u kreativnom radu ili scenario mogu imati značenje, ali žice koje ih povezuju su nebitne dodaje reditelj.

Novinar nije odustajao, insistirao je na zloslutnoj crnoj kuli, što jeu centru svega crna zvezda, a i žena ima rep.Rep je Dejvidova ideja. Sve što je rekao bilo je:Želim rep na ženi. I ja sam rekao:Da, da , sviđa mi se, a on: “Da , to je na neki način seksualno. I to je to!

Povez preko očiju da dugmadima Dejvidova je  ideja

Povez preko očiju da dugmadima Dejvidova je ideja

Jedna misterija je razrešena? A zašto čovek sa dugmadi umesto očiju? Da li gleda u drugi svet? Ili samo dobro ne vidi ovaj svet? Renk objašnjava:Taj lik tamo, nazvali smo ga Button Eies (Dugmadne oči), ja sam bio tu kad se rodio taj lik. To nije kaoAha, šta možemo da uradimo, da je ‘kul’ i drugačije, da bi ljudi bili zainteresovani?On mi je poslao crteže i samo je rekao:Želim masku sa dugmadima za oči.

Dakle, iako sve deluje mistično, najverovatnije ne postoji iza svega neka posebna skrivena namera. Umetnik je rekao šta je imao da kaže, a slagalica se, kao što smo napomenuli, kompletirala tek u trenutku kada se saznalo za njegovu bolest i smrt. Posebno je jasno zašto bašLazarus biblijski lik koji umire i bivapodignut iz mrtvih. Simbol ranjenika, patnje, smrti ali i novog života.

Nacizam kao vrhunska predstava

Međutim, ako se uzme u obzir fama koja je kružila oko Bouvija o njegovoj (nekadašnjoj) opsednutosti okultnim, nacizmom i kokainom nije nimalo čudno što se iza svega traže skrivene poruke. Dejvid Robert Džons (kasnije je promenio prezime u Bouvi) u mlađim danima bio je poznat po neobičnim izjavama o nacizmu, čak i po divljenju Hitleru, iako je njegova majka imala jevrejske krvi, a njegova druga supruga, majka njegove kćeri Aleksandre, koja je do kraja ostala uz njega somalijski supermodel Iman. Deo života proveo je u Berlinu, što je bio vrlo plodan stvaralački period. A živeo je i u Los Anđelesu, gde je bio vrhunac njegovihkokainskih dana. Navodno je tada bio i paranoičan, pa je crtao pentagrame i druge simbole zaštite da bi se odbranio od mračnih okultnih sila. Godine 1976, javno je govorio interesu za kabalu ikrolizam, 1995. je pričao i o svom interesu za gnosticizam. Postoji stara priča koja kaže da je tada sedamnaestogodišnji Kameron Krou (kasnije reditelj i scenarista) navodno pronašao Bouivija kako pali crne sveće u magijskim ritualima.

Endži Bouvi, njegova prva žena, poznata po skandalima (u skandalozno ponašanje verovatno bi spadala i činjenica da je odlučila da ne napusti učešće u britanskom “Velikom bratu”, pošto je čula vest o smrti oca njenog jedinog deteta), svojevremeno je izjavila: “On (Dejvid) je rekao da je Čime Rinpoče njegov vodič /učitelj”. Rimpoče je tibetanski lama koji se preselio u Veliku Britaniju i koga je Bouvi posećivao nekoliko meseci u laminoj “tibetanskoj kući” u Londonu. Kasnije se Rinpoče razmonašio i oženio, alito je već druga priča. Endži je tvrdila da je tu bilo bavljenja i “tibetanskom crnom magijom”, ali da nema dokaza da je sam Dejvid obavljao te rutuale.

Džeremi Rid u knjizi Diamond Nebula” (Dijamantska maglina, 1994) tvrdi da je Bouvi bio fasciniran nacizmom i Hitlerom, što je i pevač potvrdio: “Bio sam zainteresovan za nacističke simbole. Mislim da su najmoćniji skup simbola su se pojavili u političkoj istorji. Svastika je budistički simbol, istočni simbol Sunca, okrenut tako da je postao simbol mraka”.

Po svemu sudeći, ipak nije bio nacista: “Napisao sam pesmu “The Supermen” koja je o ljudskoj superiornoj rasi i kroz to sam se zainteresovao za nacizam. Bio sam preplavljen njihovim dijaboličkim metodama. Nemam sobu u svojoj glavi da se zabavim njihovom teorijom, njenim ishodom, jezivim nepoštovanjem ljudskih života, posebno za određene rase i religije”…… “To je bila tako depresivna era, duhovno i moralno, da je sve ispalo pogrešno. Ali, pazite, ovo je luda planeta, osuđena je na ludilo”rekao je u intervjuu iz 1973.Adolf Hitler je bio jedna od prvih rok zvezda…. mislite o tome…Mislim da je bio toliko dobar kao Džeger. To je zapanjujuće. I, čoveče, kada je dostigao to stanje, radio je na publici. Dobri bože! On nije bio političar. On je bio medijski umetnik. Koristio je politiku i pozorište i stvario ovu stvar koja je vladala i kontrolisala predestavu 12 godina” (1976).

Sledbenik Dajan Forčun

Pričalo se da je bio opsednut knjigama Helene Blavatske i Gurđijeva, a ponajviše Dajan Forčun o psihičkoj samoodbrani. Glen Hjuz (basista grupe “Deep Purple”) kaže: “Između ostalog, Bouvi je počeo da crta svuda zaštitne pentagrame. Bio je sklon da se bavi bizarnim stvarima u vezi sa Alisterom Krolijem i nacistima. Bio je na ivici paranoje, nekada ne bih razumeo šta priča”.

Međutim, Bouvi je poricao da proučava ezoteriju Alistera Krolija: “Uvek sam mislio da je Kroli bio šarlatan. Ali postojao je taj momak (Artur) Edvard Vajt koji je bio užasno bitan za mene u to vreme. I druga osoba, zvana Dajan Forčun, koja je napisala knjiguPsihička samoodbrana. Išao sam po sobi crtao smešne stvari po zidu, jer sam sve to razumeo najozbiljnije, ha, ha. ha! Nacrtao sam prolaze u različe dimenzije, i siguran sam da sam, bar po meni, stvarno ušao u druge svetove. Nacrtao sam stvari na zidovima i ušao pravo kroz njih, i video šta je na drugoj strani!”

Još je nešto postojalo teškoj fazi kroz koju je prolazio davnih 1970-ih godina: “Moja druga fascinacija bila je u vezi sa nacistima i njihovom potragom za Svetim Gralom . Platio sam sve to najgorom maničnom depresijom u svom životu . Moj psiha je kroz krov samo slomljena na komade. Halucinirao sam dvadeset i četiri sata dnevno. Osećao sam se kao da sam pao u utrobu Zemlje”

Neko vreme sebe je opisivao kaopostmodernog budistu, mada mnogi tvrde da je gnosticizam bio bitniji deo priče, nalazeći različite simbole u tekstovima i spotovima. Međutim, on sam je tvrdio da “nikada nije bio posebno u okultizmu”, ali zato imao “više nego prolazno interesovanje za egiptologiju misticizam i kabalu” (intervju iz 1983)

Kada su ga pitali da li je učestvovao u obožavanju đavola, odgovorio je: Ne u obožavanju đavola, to je čista jednostavna, staromodna magija”.

Išta na kraju zaključiti? Da li je Dejvid Bouvi bio neka vrsta maga ili duša zalutala u mračnjaštvo ezoterije? Verovatno ništa od toga. Samo veoma, veoma inteligentan, obrazovan i talentovan umetnik koji je, posebno u mlađim danima, prolazio kroz razne faze, probao svašta i od svog života napravio predstavu i umetnost. Poslednje poteze dopisao jesvojom smrću.

Spomenka Milić